Feedback på mig själv

I mitt allra första inlägg på den här bloggen så raljerade jag ganska hårt över mina fördomar om typ av personer som bemödade sig med en blogg. Nu en månad senare, när jag ”levt” i blogg världen så vet jag att mina fördomar stämde till stor del, men jag har också kommit till nya insikter. Till det bättre antar jag. Det finns en hel del jävligt begåvade människor som skriver intressant, som kan väcka känslor på ett intressant sätt, som förstår vad det handlar om, som lockar till sig tusentals läsare varje dag. Dessa imponeras jag av. Absolut.

Men så har vi den här gruppen bloggare som är så jävla ointressanta så man nästan blir förbannad.  De har ingen självdistans, de lever i sin miserabla värld och vill så gärna delge alla andra hur fucked up deras liv är. Det är våldtäktsoffer som ser bloggen som ett verktyg för att klara av vardagen, det är singelmammor (majoriteten) som vill berätta om deras eländiga vardagliga liv, det är 50-åriga kvinnor som har absolut inget(!) att berätta om, men de vill ändå så gärna göra sig hörda eftersom de känner sig lite mer ungdomliga då, det är tjejer 20+ som tror sig ha fullständig koll på modevärlden, det finns alla dessa som försöker göra politisk karriär via bloggen som är fylld till bristningsgränsen med politiska åsikter som bara kan intressera deras politiska bröder och systrar. Aftonbladets blogcommunity (inte alls oväntat) har lyckats samla de flesta av de här bloggarna där man vill berätta om sitt vardagliga liv. Prova att gå in på sen blogg, där finns alltid listat deras favoritbloggar, klicka på en av dem och du kommer till en ny blogg som är uppbyggd i exakt samma anda: ”mitt liv är tråkigt, var är den stora kärleken, han har varit otrogen igen, mitt liv som tonårsmamma etc etc”. Även här finns en handfull favoritbloggar som är uppbyggda på samma sätt. Det tar liksom aldrig slut. Man länkar till varandra till förbannelse. Och så kommenterar man maniskt varandras inlägg med den ena nonsenskommentaren efter en andra.

Brrr.

~ av Freddegredde på maj 31, 2007.

12 svar to “Feedback på mig själv”

  1. Av den enkla anledningen att jag tillhör kategorin du dissar måste jag dissa ditt inlägg. Måhända att du har rätt, men jag är förälskad i min blogg.

  2. Svar: Japp, om jag uppmanar till pedofili, så ska min blogg stängas, ovillkorligen!
    Det var det som mitt inlägg handlade om.

  3. Svar: Om du ogillar innehållet i min blogg, så får du låta bli att läsa den.
    Om jag däremot uppmanar till pedofili, är rasistisk, eller uppmanar till annan kriminalitet så ska bloggen bort.

  4. Imse Vimse:
    Som jag sa, du är uppenbarligen inte mogen att förstå mitt resonemang.

  5. Förklara dig, tack!

  6. Vad finns att förklara? Jag ställde upp ett teoretiskt principiellt resonemang kring huruvida man har rätt att tysta någon som för en åsikt som man själv inte gillar. Då valde du att ändra på förutsättningarna i frågeställningen så att de skulle passa till det svar du skrev. Och du gjorde det för att du inte förstod mitt resonemang.

  7. Men jag har ju försökt förklara för dig att man inte kan tysta någon som har en annan åsikt. Men man kan ju välja att inte lyssna på eller läsa den personens åsikter, eller hur?
    När det gäller bloggar och hemsidor är det inte acceptabelt med rasism, kriminalitet och pedofili. Vad är det du inte förstår i mitt resonemang? Vad vet du om min mognad??

  8. Acceptabelt utifrån vems perspektiv? Ditt eller mitt? Om en hemsida/blogg innehåller material som du inte accepterar, har du då rätt att tysta ner den? Poängen är att innehållet på den aktuella pedofilsidan INTE var/är olagligt, men den tystades ner för att ni inte accepterade innehållet. Anser du i så fall, att jag har rätt att tysta ner din sida om den skulle innehålla åsikter jag inte finner acceptabla? Min frågeställning från början byggde alltså på om du ansåg att godtyckliga skäl är tillräckligt för att åsidosätta yttrandefriheten. Men du har nu vid flera tillfällen visat att du inte förstår principfrågan så jag anser att diskussionen härmed är avslutad.

  9. Den aktuella pedofilsidan var en enda lång kränkning av barn, därför skulle den stängas.
    FN:s barnkonvention gäller även i Sverige….
    F.ö. har jag förklarat mig tillräckligt, sorry om det inte går in.

  10. Ursäkta…jag brukar svara när någon frågar …Jag är faktiskt väluppuppfostrad.

    Jag kan inte minnas att jag har träffat dig någonstans på bloggen?

    Vad är det för fråga som du inte har fått svar på?

    Mvh
    Margareth

  11. Öööh…
    Man läser det som har effekt… antingen bra eller dåligt.
    I mitt fall läser jag din blogg av flera anledningar:
    1. Jag har nyss tagit ett bad (=helt oväsentligt)
    2. Jag har nyss druckit öl (= påverkar min ömdömesförmåga – än mer)
    3. Jag funderar allvarligt på poängen med den här listan
    4. Jag anser ändå att det sannolikt inte är någon som tvingar mig eller någon annan att läsa någon annas blogg.
    5. Jag tror att det finns människor – som kanske jag själv – som får njutning eller tillfredsställelse av att skriva, oavsett om (jaa – jag skrev ”om” med tanke på att jag har ytterst få läsare av mitt svammel) eller hur många som läser ens blogg. Man mår bra av att skriva. Punkt.

    *hick*

  12. Skulle såklart stå ”vilket känns som ett stort problem __med många__ i dagens samhälle”.. Hehe.. Men sent som sjutton, så får skylla på det.

Kommentera

 
