Blogg = MSN?

På aftonbladet bloggcommunity finns en hel del, i mina ögon, tämligen meningslösa bloggar. Iaf i det avseendet att som utomståede läsare är de jälvigt meningslösa. Eller så är det bara jag som inte kan finna ngt som helst intressant med dem. Författarna bakom dessa bloggar är ofta kvinnor i 35-50. Förvånansvärt ofta verkar de vara singlar. Att döma av hur frekvent de skriver inlägg och vilka tidpunkter det sker på så måste de vara arbetsskygga. Innehållet kännetecknas av rent nonsens från deras egen vardag. Det är väldigt sällan frågan om ställningstagande, man kommenterar väldigt sällan nyheter (vilket annars är typsiskt bloggbeteende). Inte heller avslöjar man några snaskiga detaljer om sina liv, eller någon annas heller för den delen. Dessa bloggar innehåller helt enkelt rent nonsens. Fine. Men dessa platta inlägg renderar enormt många kommentarer från läsare. Jag menar verkligen många, i synnerhet med tanke på inläggets innehåll. Dessa kommentarer brukar till 99% bestå av små glada tillrop till bloggägare, som i sin tur svarar med ett tack och ett par ord till. Lika ofta innehåller kommentarerna en hyllning till bloggägaren, ngt i stil med ”gud så bra skrivet, jag tycker precis som du”, fast återigen, inlägget är rent nonsens. Såg en blogg nyss med just ovannämnda innehåll, ett inlägg på fem rader med fullständigt nonsens. Responsen var enorm: 47 kommentarer! Varför?!

Är jag ensam och bitter tänker du nu? Ja, nog fan är jag bitter! 🙂

~ av Freddegredde på juni 4, 2007.

2 svar to “Blogg = MSN?”

  1. Många av de där bloggägarna är väldigt sociala i sitt bloggande. Anledningen till alla kommentarer är att de själva surfar runt och lämnar glada tillrop. Prova själv – surfa runt och lämna någon kommentarer i varje blogg så ska du se att det fungerar.

  2. Jo men det var lite det som var min poäng. För mig är bloggandet en form att åsiktsutbyte, där intressanta, provocerande, underhållande och kreativa tankar utbyts. För mig personligen känns det rätt meningslöst att föra en msn-lik kompisdiskusson utan ngn som helst substans via bloggen. Men det är som sagt, min högst personliga åsikt.

Kommentera

 
